søndag den 24. februar 2008

Lørdag nat

Kære blog,

I mangel på bedre ting at tage mig til, mens jeg venter på, at det bliver min tur i facebook-scrabble, har jeg besluttet mig for at oprette mig (endnu) en blog. Jeg tror måske det er min blog nr. 100 eller noget deromkring. Faktisk er det vist ikke engang min første blogger-blog, men jeg kunne ikke huske mit gamle login.

Jeg har blogget så længe jeg kan huske. Før det var moderne og før der overhovedet var et ord for at blogge. Og ja, det lyder jo uendeligt smart, men man kan jo også vælge at kalde det nørdet. De fleste af mine blogs er netop startet som denne, eller med en lignende situation: Jeg keder mig, jeg er syg eller burde lave noget andet (som fx at forberede oplæg til litteraturhistorie... bare et eksempel), klokken er alt for mange om natten osv. Well, nu er det vist rimeligt klart, hvad der er tilfældet her.

Efter at have skrevet uendelig mange blogindlæg og læst endnu flere, er jeg (og alle andre) begyndt at tænke lidt over, hvorfor folk egentlig blogger. Der er garanteret forskellige grunde til, at forskellige mennesker blogger, men det er gået op for mig, at jeg for det meste blogger, hvis jeg vil fortælle noget, der er enten meget uretfærdigt (så eventuelle læsere kan få ondt af mig og skrive ynkende kommentarer) eller meget glædeligt (så eventuelle læsere kan blive jaloux på mig og skrive misundelige kommentarer). Andre gange blogger jeg fordi jeg keder mig, fordi et par få læsere har requested nye indlæg, fordi jeg er faldet over noget sjovt jeg godt vil vise eller fortælle til resten af verden eller også fordi det bare ser helt forkert ud, at datoen for sidste indlæg mindst falder i det foregående år.

Hvorfor blogger du?

4 kommentarer:

Anne Mette sagde ...

Mit første projekt på uni, skrev vi faktisk om en blog :D .. og kom også en smule ind på hvorfor folk gør det, på trods af at det faldt en smule udenfor vores temaramme, så vi fik ikke så meget med som vi gerne ville have haft. Jeg blogger for det første fordi jeg elsker at skrive. De ting jeg blogger om, ville være fjollede bare at lave som en privat dagbog, så derfor ryger det på min blog. Jeg ved også at en del af mine gamle venner, som jeg ikke ser så tit mere, følger med i den og synes det er hyggeligt at følge lidt med i hvad jeg går og laver (og spiser.. jeg lægger mange "se hvad jeg har spist"-billeder op)

Rasmus sagde ...

Jeg har to blogs. En af dem bruger jeg til at skrive om softwareudvikling på engelsk. Den er jeg ikke så aktiv på - det er mest, når jeg føler, jeg har fået en aha-oplevelse, at jeg skriver. Den anden blog bruger jeg til at skrive om alt, hvad jeg oplever, og så bruger jeg den i stor stil til at uploade og vise mine billeder frem på. Den er jeg aktiv på mere eller mindre hver dag, og faktisk bruger jeg den nok lidt, som du har brugt dine blogs, Cecilie :)

Fez sagde ...

Cesild cecil....!

Jeg blogger ikke. jeg uploader billeder fra min mobiltelefon :)

Men det er vel noget med at vi bare er mennesker - og en af de ting vi går meget op i, det er at kommunikere - selvom det så måtte være asynkron indirekte (as in man måske ikke skriver til hinanden, men man skriver jo stadig for hinanden, ellers kunne man jo lisså godt skrive i en dagbog) kommunikation.

Jeppe Morgenthaler sagde ...

Jeg blogger for at dele glæder (over youtubevideoer fx) og undringer over hverdagen, hændelser, tendenser osv, som jeg støder på i hverdagen - med mine venner og min familie. Af og til kan det også bare være terapeutisk at få ned på skrift hvad man tænker på, stort som småt...
Og tillykke med den nye blog, du!

J