torsdag den 31. marts 2011

Det svære fravalg

(Foto fra Jægersborggade.)

Nå. Så har jeg altså været til lægen. Han sagde, at så vidt han kunne se på det hele, har jeg hverken migræne, hjernetumor, skæv ryg eller den slags farlige ting. Jeg er "bare" ramt af en ret slem spændingshovedpine. Og hvad gør man så? Man lærer at slappe af. Og hvordan gør man det? Det er jo så liiiige det.

Han foreslog et par ting. Afspændingspædagog (desværre ikke noget der gives tilskud til). Nye briller, hvis de andre ikke er gode nok (ja, det er der jo nok noget om). Let motion. Øvelser. Massage. Osv.

Selv kan jeg godt se på det hele, at jeg måske også skal tænke i banerne hold op med at lave aftaler hele tiden og kom så ned i det motionscenter! Så jeg skal bare lige have prioriteret et eller andet fra i mit liv, så der er tid. Og hvad skal det så lige være?
  • Studiet - ehm nej. Aldrig i livet. Skal jo ligesom være gymnasielærer.
  • Arbejdet - jamen hvordan skal jeg så få råd til mit træningscenter, nye briller, afspændingspædagog og massage?
  • Studenterfaglige aktiviteter (radio, fagråd osv.) - Aha. Her har vi måske noget. Men jeg vil jo så nødig holde op med det! Og det er også noget man helst vælger et semester ad gangen. Så der er lidt stof til eftertanke til næste semester!
  • ... - Jeg kan ikke komme på mere?
Argh.

Ps. I næste uge har jeg ferie, og så skal I nok snart se positive indlæg fra mig igen. Jeg lover det. På spejderære!

3 kommentarer:

Leda sagde ...

Øv, det er svært sådan noget.

Kan en løsning måske være at vælge en lille smule fra alle steder. Skære et par timers arbejde fra, sætte ambitionerne en anelse ned i forhold til studie og droppe et par af de studenterfaglige aktiviteter?

Stine sagde ...

Kunne du ikke måske skære lidt ned på arbejdet? Jeg har klaret mig for SU og SU-lån, selvom min husleje er på 4000 plus forbrug. Men jeg ved godt, at det generelt bare er dyrere at bo i København end Århus, og så er jeg vist også ret billig i drift fordi jeg godt kan lide bare at være hjemme.

Men altså, jeg håber du finder på noget. Man skal passe på sig selv og der skal også være plads til at have det sjovt selvom man er studerende!

Ditte Eriksen sagde ...

Jeg har også selv været ved lægen, først fordi jeg fik et par - hvad jeg troede - virkelig slemme migræneanfald. Efter at have ført en migrænedagbog, viste det sig så, at det nok nærmere var en voldsom spændingshovedpine. Mærkeligt, tænke jeg, da jeg ikke følte mig stresset, men! Man må jo lytte til ens krop, så efter min læges anvisning fik jeg en henvisning til en fysioterapeut, hvor jeg netop er startet i behandling. Min fys vil gerne arbejde med noget akupunktur og derudover med min sindstilstand, da han mener, at ens tankesæt kan være med til - i mit tilfælde - at forværre de spændinger jeg har i nakken, hvilket også forværres af en dårlig holdning (bl.a. fordi jeg sidder ned både på studiet såvel som på arbejdet foran en computer). Så nu er jeg spændt op i tape, som skal gøre mig opmærksom på min holdning og hvordan jeg holder mig hovede i et par dage :-) Håber det hjalp. Man tænker måske ikke over det, men det er de små ting, der kan gøre en irriteret og det har i mit tilfælde sat sig som spændinger i nakke og skuldre - hvilket giver den forfærdeligste hovedpine ever! Prioritering af tid er selvfølgelig også godt, jeg vil begynde til yoga/meditation, tænke (meget mere!) over min kost, f.eks. prøve at undgå sukker, samt gå en daglig tur :-) Jeg drikker ikke specielt meget alkohol, dét kan også forværre det og hvis jeg får et anfald, accepterer jeg det og tager mine forholdsregler såsom at drikke rigeligt vand, slappe godt af osv.