onsdag den 7. september 2011

Sommerforlængende ferskenmarmelade


Så er semesteret blevet skudt i gang, og jeg har prøvet at have mine to fag. De tegner begge to godt - men de lyder også svære! Så jeg skal vist have godt gang i læsningen. Mens man læser kan man jo for eksempel koge ferskenmarmelade af de der rynkede ferskner, der ligger tilbage i frugtskålen. Her er en opskrift med to ferskner:
  • To ferskner
  • 2 tsk vanillesukker
  • en halv dl rørsukker
  • vand
Fersknerne udstenes og skæres i små firkanter. Derefter lægges i de i en lille gryde og dækkes med vand og sukkeret. De koges i cirka en time. Undervejs tilsættes mere vand, så de ikke koger tørre og brænder på. Jeg puttede muligvis lidt for meget sukker i, men det smager og dufter helt fantastisk og får en virkelig flot dyb orange farve.

Jeg spiste det på nybagte grovboller med Clippers lakridste, som jeg fik på tilbud i C-butikken (Coop et eller andet - to for 45). Teen var god, især hvis man kan lide lakridsrod- og salmiaksmagen.

Ingen kommentarer: