mandag den 17. oktober 2011

Verdens bedste æbletærte

Den der mærkeligt-formede plet er altså et hjerte. For så pladderromantisk er jeg, når jeg bager en tærte til min soon to be-sambo! Yay!
Det her er den bedste æbletærte jeg kender. Den er sammensat af forskellige opskrifter og en masse erfaring. Jeg elsker nemlig æbletærte!
  • 3 æbler
  • 4 dl hvedemel
  • 1/2 dl sukker + mere til fyldet
  • 100 g smør
  • Koldt vand
  • Kanel
  • Ingefær
  • Kardemomme
  • Vanillesukker
Mel og sukker hældes i en skål med smørret, som skæres i tynde skiver. Det hakkes sammen med en gaffel, og lidt koldt vand tilsættes, så det samler sig. Sæt det i køleskabet, mens du skærer æblerne i skiver og skærer kernehusene fra. Jeg kan godt lide at beholde skrællen på æblerne, men det er en smagssag. Æblerne lægger du derefter i en skål med krydderierne og sukker og blander det godt sammen. Så skal dejen rulles flad med lidt mel på begge sider (så den hverken sætter sig fast på underlaget eller kagerullen). Du kan skære den ud, så den passer til din tærteform, og husk at gemme lidt til kanterne og pynt ovenpå. Formen smøres inden du lægger dejen i. Æbleblandingen fordeles jævnt ud over tærtebunden, derefter pynt (fx i form af hjerter og flet) og et drys kanelsukker.

Bages ved 200 grader i 30 min.

God med creme fraiche eller vanilleis!

Og nu vil jeg varme det sidste stykke i mikro'en og snyde-se næste søndags afsnit af Borgen på DR's hjemmeside. Det her er nemlig den eneste aften i hele efterårsferien, hvor jeg ikke har planer - rart :) Hvad skal du?

Ingen kommentarer: