fredag den 28. december 2012

Gode råd til gravide #1

Selvom jeg endnu ikke har udstået hele graviditeten, har jeg besluttet mig for at videregive nogle af mine erfaringer med at være gravid. Jeg er sikker lidt klogere på den anden side af fødslen, men noget siger mig, at jeg mest bare har baby på hjernen der og ikke så meget at videregive information. Men med snart otte måneders erfaring i maven, håber jeg nogen kan bruge følgende. Jeg har forresten delt det op i flere kapitler, da det ellers ville blive aaalt for langt.

  • Først og fremmest og dækkende for alt, hvad du læser om graviditet: Alle graviditeter er forskellige. Lad for eksempel være med at lade en hjemmeside bilde dig ind, at de færreste gravide har lyst til alkohol, så det bliver slet ikke noget problem. Nogen har, andre har ikke. Jeg havde en periode, hvor jeg havde meget lyst til øl og rødvin, så jeg drak endda noget af det ækle alkoholfri rødvin fra Fakta. Det var ingen succes. Nu har jeg slet ikke lyst til noget, der kan fremkalde halsbrand (kun chokolade).
  • Sæt penge af til følgende:
    • Nyt tøj. Måske har du kigget dit tøj igennem og vurderet, at der er noget af tøjet, der sagtens kan bære en stor mave. Det ved du bare ikke, før du har prøvet det. Har du for eksempel tænkt over, at bluser og kjoler også løfter sig og ikke bare udvider sig? (Jeg havde ikke. Hej ultrakorte kjoler.) At nogle cowboybukser bare skærer det forkerte sted, selvom de er elastiske? At dine bryster også vokser sig betydeligt større? (Farvel yndlingskjole med masser af plads til maven...) Mange bliver nødt til at købe nye BH'er også. H&M sælger en ret smart opfindelse: En BH-forlænger. Det er et lille spænde, som gør din BH større i omkredsen. Det kan spare dig mange penge og frustrationer. Ps. Når barnet er født, skal du også købe amme-BH, og den skal højst sandsynligt være endnu større.
    • Caféture. Som graviditeten fremskrider, får du nok mere og mere brug for pauser. Måske kunne du tidligere tage ind til byen og få ordnet alle julegaverne og klare dig med en kaffe før og efter du slæbte poser og tasker byen rundt. Men med en tung mave og en glubende appetit på tilfældige madvarer, vil penge afsat til en cafétur (med bløde sofaer) midtvejs være guld værd.
    • Kosttilskud. Vitaminpiller er dyre, og der er stor risiko for, at du ikke finder dem, der passer dig bedst ved første køb. Det kan sagtens betyde 200 kr. ud af vinduet fordi jerntilskuddet for eksempel ikke var accepteret af din mave. Men jern skal du ikke spare væk. Jeg udskød det og besvimede så på arbejde, mens vores nye direktør holdt tale. Lidt akavet.
    • Fysioterapi, kiropraktri, bækkenbælter, gravidgymnastik, gravidmassage osv. Ikke alle kroppe har styrke nok til at kunne bære en baby på maven, og kroppen opfører sig i det hele taget ret anderledes. Hvis du pludselig angribes af smerter af den ene eller anden type, skal det ikke være økonomien, der afholder dig fra at få behandling. Vil for øvrigt anbefale, at man finder et gymnastik/yoga/hvad man nu kan lide-hold for gravide. Det er rart ikke at føle sig som den handicappede i flokken, men bare som alle andre.
    • Babyudstyr, indlysende nok. Selvfølgelig skal du ud og købe en nuttet sparkedragt eller en sej bamse, så det hele pludselig føles meget mere virkeligt. Men hvis du ikke har råd til den helt store shoppingtur i Babysam (babyting er dyre!), så fortvivl ikke. Meddel din omgangskreds, at du gerne tager imod/vil låne babyudstyr, og tøv ikke med at tilføje, at du ikke stiller specifikke krav om for eksempel mærket. Og så vent og se. Der er meget at hente fra venner og familie. Derudover kan du finde rigtig meget brugt på for eksempel Den Blå Avis. Og så er der bare rigtig mange, der elsker at købe nuttet babytøj som gave, så hvis du lidt tålmodighed, skal der nok komme noget.

2 kommentarer:

Stine sagde ...

Ja til det med tøjet! (Og endnu mere ja til det første om at alle er forskellige, men nu er det lige tøjet jeg vil snakke om ;))

Mine bryster blev to-tre størrelser større under graviditeten, men heldigvis voksede de ikke yderligere med mælk i. Men jeg var nødt til at købe nye bh'er mens jeg var gravid, og så ammebh'er bagefter. Dyr omgang. Især fordi jeg får mælk på tøjet hver gang jeg ammer (er blevet bedre til at huske stofbleer, men ikke helt god...), så jeg vil skifte bh hver dag, så jeg har en 6-7 stykker, så jeg ikke skal vaske alt for tit. Og så skal man have en løs uden bøjler til om natten, medmindre man gerne vil have meget mælk i sengen. Jeg har brugt den samme ammebh hver nat i næsten fem måneder nu. Heldigvis tørrer den hurtigt når den er blevet vasket...

Og så er det faktisk endnu sværere at finde tøj når man lige har født. Det skal være noget, hvor du kan hive brysterne frem, så kjole dur ikke (måske en slå om dur, men hvis du har en top under, skal den jo så op), og efter fødslen kunne jeg ikke passe nogen af mine bukser og kun tre af mine nederdele. Så dem gik jeg så i. Nu kan jeg passe mine bukser igen, så det er noget nemmere at finde tøj, men jeg glæder mig til at jeg igen kan gå i kjole.

Lang omgang. Man kan godt nok snakke meget om graviditet og baby.

Inviterer du egentlig på barselsbesøg hvis jeg kommer i nærheden af København når du har født? Bare sig nej, Dicte er nok ret larmende til den tid ;)

Cecilie L. sagde ...

Det var godt med flere gode råd :) Jeg skal vist også snart ud og købe ammetøj.

Selvfølgelig er du velkommen på barselsbesøg - måske bare når vi er faldet lidt på plads med situationen :)